Na trhu v České republice se angažujete již více než deset let, můžete české podmínky ohledně prodeje sportovního zboží, potažmo suvenýrů nějak zobecnit?
Ano, my jsme získali sportovní značku Kappa v roce 1997, kdy jsme se stali distributory pro Českou republiku. Převzali jsme totálně mrtvou značku, která tu distribuci vůbec neměla. A v této době se bijeme o čtvrtou, pátou pozici ve sportovních značkách na našem trhu. Dá se říci, že toto postavení jsme získali díky vstupu do hokeje, kde souběžně distribuujeme i značku Nike/Bauer. Je to způsobeno tím, že hokej je jeden z nejzajímavějších a nejpopulárnějších sportů u nás. V poslední době vstupujeme i do fotbalu, konkrétně se jedná o vstup do klubu Baník Ostrava.
Takže hokej je pro vás číslo jedna?
Hokej je na tom díky marketingu, firmám, které hokej dělají, úspěchům reprezentace či klubů a propagaci lépe než fotbal. Nemusím zmiňovat, proč je situace taková, ale ten rozdíl v přístupu a propagaci tu je. Proto je i rozdíl v propagaci značky ve fotbale, potažmo v jných sportech, a v hokeji.
Dle vašich webových stránek sponzorujete deset extraligových a dva prvoligové kluby, máte v plánu další expanzi?
Tak ta informace je již starší, v současné době je to devět týmů extraligy, desátá je Sparta Praha, tam ale jde o značku Nike/Bauer. V první lize se pak jedná o Kometu, Havlíčkův Brod, Havířov, částečně i Sarezu. Řekněme raději tři týmy. Přiznám se, že další velkou expanzi neplánujeme.
/Přejděme tedy k Brnu. Jaký význam pro vás má suvenýrový trh Komety? Lidí chodí hodně, daří se jim i utrácet?
Určitě je ta spolupráce velmi výhodná. Kometa hodně zviditelnila nás, my zviditelnili Kometu (úsměv). Nejenom v Brně, ale i v celé republice, protože se sice jedná o první ligu, ale jméno Komety a současný hokejový boom v Brně přesahuje hranice Moravy. O Kometě se mluví a píše, a tím pádem se mluví i tom, jací jsou partneři. A tedy i o nás. A ten divácký a celkově hokejový boom nám dělá velice, velice dobré jméno.
Který sortiment konkrétně se v Brně prodává nejlépe?
Ohledně toho si vedeme i jakousi statistiku. Nejlépe jsou na tom šály, to je česká rarita. A nejen česká. Když jsem se díval do statistik některých týmů v Německu, kde je velká návštěvnost, tak Brno je v tomto směru prioritní a vyjímečné. Další položky pak jsou obecné věci, čepice, dresy. Ale šály nemají konkurenci.
A co takové méně známé a rozšířené položky, jako miniky, trička a podobně?
Díky tomu, že máme celkem vhodný sortiment pro tuto oblast, je paleta možností celkem široká. Některé zboží dodáváme přímo z Itálie, něco se dodělává na míru zde v Česku, s potiskem klubu, s logem. Spolupráce s klubem je v tomto směru příkladná a projevuje se právě tím, že sortiment je široký a řídí se potřebami fanoušků. Z obou stran ale chceme spolupráci nadále zlepšovat a dosáhnout ještě lepších výsledků.
Konzultujete tedy nějak, kterým směrem ten výběr sortimentů rozšířit? Chystáte například na trh nějakou novinku?
Kometa je v tomto směru příkladný partner. Za klub je kontaktní osoba v jednání s námi pan Dosoudil, přichází s nápady, které čerpá i z fanouškovských ohlasů, produkty jsou tedy dělány i podle potřeb fanoušků. Je to vidět i v odběrech dalších věcí, kde respektují přání fanoušků. Ta provázanost tam tedy je.
Sledujete výsledky brněnské Komety? Dostanete se i na zápasy?
Sleduji, sleduji. I když musím říci, že se snažím být trošku neutrální, abych neurazil někoho dalšího (úsměv). Ale Kometu sleduji, i z toho titulu, že jsem Brňák. Na zápasy se také rád podívám naživo.
Poslední otázka – plánujete do budoucna větší propagaci značky, ať již jednoduchý reklamní spot, či jiný způsob?
Je to další plánovaný krok. Brnu chybí typický fanshop, což je otázka dalších jednání s Kometou. Tento fanshop ve spojení s dalšími našimi produkty by byl jistě velice funkční, viz příklad Liberce. Pro fanoušky se dále může hodně nabídnout na obrazovkách kostky v halách. Tento byznys do budoucna bude vzkvétat. Spoty by byly vhodné, ale to naráží zatím na technický stav stadionu haly Rondo.. V Liberci nebo jinde již spoty existují, ale tady je to spíše otázkou budoucnosti.
Díky za rozhovor a hodně úspěchů.