Pane Špačku, jaký máte vztah ke sportu a ke Kometě obecně?
Sport je mou vášní i profesí. Jsem vášnivý fanoušek a podporovatel sportu v jakékoliv podobě. Moc mne mrzí, že jsme spíše národem peciválů a byl bych radši, kdybychom více sportovali. Byli bychom zdravější, výkonnější, spokojenější. A jaký je můj vztah ke Kometě? Respekt! Nejsem z Brna, ani z Jihomoravského kraje, takže asi nepřekvapím, že mé fanouškovské srdce přeje jinému klubu. Nicméně na utkání s Kometou se vždycky moc těším a moc si tyto zápasy užívám. Utkání mají vždycky náboj a skvělou atmosféru. I díky skvělým brněnským fanouškům.
V souvislosti s hokejem často slyšíme o termínu „multiplikační efekt sportovního utkání“. Můžete běžnému čtenáři přiblížit, co to znamená?
Pokud se fanoušek rozhodne navštívit utkání své milované Komety a váží svou cestu na stadion, tak roztáčí kolo útrat, která jsou s návštěvou utkání spojená. Není to jen o vstupence, je to také o dopravě na zimák, o občerstvení, které si koupí divák ať přímo na stadionu, nebo jinde ve městě před či po utkání. Je to i o nákupu suvenýrů, šály či kšiltovky nebo dresu oblíbeného hráče. A mnozí cestu za hokejem propojí třeba s navazujícími nákupy či jinou zábavou. Prostě takový fanoušek při návštěvně svého oblíbeného klubu velice často otevře stavidla svých útrat a tím podpoří mnohé další... Ale tím to nekončí. Pojďme se podívat na příklad - takový stánek s občerstvením si párky a rohlíky nevyrábí, kupuje je buď v maloobchodě či velkoobchodě. Obchodníci pak toto zboží nakupují u výrobců, Ti zase základní suroviny využité k výrobě párků či k upečení rohlíků nakupují u zemědělců. Všichni využívají dopravu, spotřebovávají energie, musí platit účetní, připravovat daňová přiznání. Takový párek v rohlíků roztáčí spirálu odběratelsko-dodavatelských plateb až do 10. hierarchické úrovně. Tomu se říká multiplikační efekt iniciovaný útratou fanouška.
V každém domácím utkání Komety pracuje na různých úrovních za ten den téměř 400 lidí. Co vás jako ekonoma napadne, když vidíte toto číslo?
Zajistit chod klubu, organizaci zápasů je práce jako každá jiná. A je to hodně práce. Není správné se dívat na hokejový klub jako na zábavný dobrovolný spolek nadšenců. Je to seriózní firma, která vytváří pracovní příležitosti, dává práci mnoha lidem. A přitom plní sny tisícům svých fanoušků.
Kometa hraje v průměru 26 domácích utkání základní části, následují utkání play-off. Pokud toto číslo vynásobíme počtem dvaceti let, po kterých vede Kometu Libor Zábranský, co pak počet pracovních úvazků respektive odměn v úhrnu znamená?
Můžeme určitě říci, že Kometa zajistila mnoho rodin, poskytla pracovní příležitost několika tisícům občanů z Brna či z Jihomoravského kraje. Pomohla těmto lidem žít krásný život, protože určitě spojili svůj pracovní život s organizací, na kterou jsou právem hrdí. A taky Kometa velmi zásadně podpořila výplatu důchodů našim seniorům a přispěla na rozvoj českého zdravotnictví, protože za své zaměstnance zaplatila úhrnem vysoké stamiliony za sociální a zdravotní pojištění.
Kometa coby akciová společnost (bez mládeže a dalších důležitých součástí komeťácké rodiny) se momentálně může opřít o podporu 125 partnerů. Za posledních dvacet let činí obrat společnosti přes 3 500 000 000 korun. Co z toho vyplývá?
Obrat více než 3 miliardy za 20 let je rozhodně impozantní hodnota. A 125 spokojených partnerů je důkazem, že se práce v Kometě dělá poctivě a s plným nasazením. Kometa podpořila v rámci multiplikačního efektu spotřebu v návazných úrovních svých dodavatelů ve výši dalších cca 3 miliard Kč. Takže díky Kometě se v české ekonomice protočilo více než 6 miliard Kč. Díky Kometě činily příjmy veřejných rozpočtů cca 1,3 miliardy Kč. A to je fantastické číslo.
O mládež Komety se stará zapsaný spolek, jehož obrat za poslední dvě dekády je 355 000 000 korun. To vše je jen a pouze ke spotřebě mládežnického sportu, respektive hokeje. Můžete zhodnotit, jak si Kometa stojí v péči o děti v porovnání s firmami mimo sportovní oblast?
Rozhodně se nejedná o dobrovolnickou zájmovou činnost několika nadšenců. Kometa se snaží systémově, dlouhodobě a na vysoké profesionální úrovni vychovávat další mistry světa, hráče NHL či české extraligy, a za to jí patří velký dík. Ač se jedná o spolek, tedy neziskovou organizaci, tak je díky promyšlené koncepci funkční společností s jasnou strategií a organizační strukturou. A s výsledky!!! Je zřejmé, že Kometa je skvěle řízená a organizovaná. Přeji Kometě do příštích let mnoho dalších úspěchů jak v extralize, tak v mládežnických kategoriích.
O Ondřeji Špačkovi:
Ondřej Špaček má již více než 30 let praktické zkušenosti s problematikou rozvoje sportu, regionálního a územního rozvoje, turismu, kultury a volnočasových aktivit. Zaměřuje se na přípravu komplexně pojatých studií věnovaných jak analýze a syntéze dat, tak i přípravě rozvojových koncepcí, strategií a akčních plánů a v neposlední řadě studiím identifikujícím dopadové aspekty. Ondřej působil 11 let ve společnosti KPMG. Celkově za svoji profesní karieru měl možnost zpracovat již více než 400 projektů (www.kreia.cz).
Doplňující informace:
3 500 000 000
KORUN ČINÍ OBRAT KOMETY ZA POSLEDNÍCH 20 LET.
TŘI MILIARDY KORUN DALŠÍ MULTIPLIKAČNÍ EFEKT V NÁVAZNÝCH ÚROVNÍCH DODAVATELŮ.
6 500 000 000
DÍKY KOMETĚ SE TEDY V SOUČTU PROTOČILO VÍCE NEŽ ŠEST A PŮL MILIARDY KORUN.
355 000 000
KORUN ČINÍ HISTORICKÝ OBRAT ZAPSANÉHO SPOLKU PEČUJÍCÍHO O MLÁDEŽ KOMETY.
1 300 000 000
KORUNAMI PŘISPĚLA KOMETA OD ROKU 2004 DO VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ.
KOMETA MĚLA, MÁ A DO BUDOUCNA BUDE MÍT VÝZNAMNÝ VLIV NA STAVBU A SAMOTNOU EKONOMIKU PROVOZU VZNIKAJÍCÍ MULTIFUNČNÍ ARÉNY