Oproti loňsku jste ale všech šest tisíc permanentek neprodali.
Ano, pět set permanentek je volných. Má to jednoduché vysvětlení. Plno partnerů kupovalo zaměstnanecké permanentky a firmy jich letos kvůli krizi nekoupily třeba padesát, ale jen deset. V tomto je úbytek logický. Partneři neodstupují, jen snižují plnění. Rozdíl se samozřejmě odvíjí také od toho, jaký jsme od Vánoc předváděli hokej.
Může být plus, že před extraligovými zápasy půjdou alespoň nějaké lístky do prodeje?
Na klub chodí spousta mailů. Lidi píšou, že se těší a konečně získali místa na sezení. Dřív byl problém se do Ronda vůbec dostat. Víte, co je zajímavé? I když jsme museli zvýšit ceny, nejdražší vstupenky byly nejdřív pryč. Zbylo nám zhruba 150 míst na sezení, ale to jsou sedadla s horším výhledem, která se budou špatně prodávat i jako vstupenky. Nejvíc zůstalo permanentek na stání.
Fandové vám vyčítají, že jste do ceny permanentek nezahrnuli i přípravné zápasy. Proč tyto zápasy chybí?
Už před pár měsíci jsme měli vizi o European Trophy. Absolutně jsme nevěděli, s jakým rozpočtem na ni máme počítat. Proto nebylo možné kalkulovat s možností, že tyto zápasy dáme permanetkářům zadarmo. Zaplaťpánbůh jsme nakonec účastníci této rozvíjející se soutěže. Vznikly nám náklady téměř dva a půl milionu korun. Na druhou stranu do Brna přijedou tři špičkové evropské týmy, což tu asi nikdy v historii nebylo. Permanentkářům dáme padesátiprocentní slevu z extraligového vstupného na European Trophy a dostanou zdarma domácí přátelská utkání se Skalicí a se Slovanem Bratislava. Tyto výhody si ještě v rozpočtu můžeme dovolit, abychom nebyli úplně v minusu.
Co pro Kometu znamená účast v soutěži European Trophy?
Je to prestiž nejen pro Kometu, ale i pro Brno. A za druhé je to špičková příprava na extraligu. Jsme hrdí, že turnaj můžeme hrát a že se nám podařilo přivést tak atraktivní soupeře, byť v předzápasovém období.
Navíc vše nasvědčuje tomu, že sezonu odstartujete velkým překvapením. Proti nejbohatšímu evropskému klubu z Petrohradu.
Ano. Jednáme s Petrohradem, že bychom 1. srpna sehráli přátelské utkání. Cena lístků bude stejná jako na European Trophy. Tedy měla by být, pokud jednání dopadnou úspěšně. Samozřejmě jsou tam určité požadavky agentury, která zápas zprostředkovává. Tyto věci ještě dolaďujeme. Pokud se všechno vydaří, přijede do Brna čtvrtý špičkový mančaft.
Jeden z nejlepších evropských klubů a tým z KHL do Brna asi nepřijede jen tak…
Ale ruské kluby jezdí do Česka docela pravidelně. Loni hrál Zlín se Spartakem. Není to úplná novinka, ale pro Kometu je takový zápas hodně zajímavý.
Rondo má kapacitu 7200 diváků. Nemrzí vás, že takové zápasy nemůžete sehrát třeba před patnácti tisíci diváky?
Zastávám názor, že je lepší mít dvacetkrát vyprodáno než dvacetkrát ne. Nikdy se ke spekulacím tohoto typu nevyjadřuju. Má stát v Brně větší hala? Otázka je, kdo by ji zaplatil? A byl by ji schopný provozovat? Jsme teď spokojení, jak to na Rondu vypadá, a nestěžujeme si.
Špičkové evropské kluby velkou část rozpočtu zaplní právě příjmy ze vstupného. Je to možné i v Kometě?
Spíš bych se ptal, jestli je vůbec něco takového možného v České republice. Lidi nemají ve zvyku si za vstupenku zaplatit třeba osm set korun. Pokud by to bylo možné, můžete se bavit o tom, že rozpočet z poloviny zaplatíte ze vstupného. Myslím, že u nás tohle reálné není. Chceme, aby byl hokej v Kometě dostupný všem lidem v Brně. Ale jsou určité hranice, pod které nemůžeme jít.
Narážíte na zdražení?
Ano. Kvůli současnému stavu ve společnosti jsme byli nucení vstupné zdražit. Zároveň jsme museli zúžit výhody pro permanentkáře. Věřím, že se to částečně napraví, když mají dvě přípravná utkání zadarmo. Na ostatní zápasy v přípravě budou platit padesát procent ceny.
Kometa má v Brně pověst klubu, který je „za vodou“. Objevují se hlasy, že kvůli vám strádají jiné sporty. Jaký na to máte názor?
Jsou to závistivé řeči. Když jsem před šesti lety nastupoval do klubu, někteří lidé mi říkali, že mám špatný produkt a chci, aby město suplovalo můj špatný podnikatelský záměr. Teď někteří zase křičí, že bez města sport dělat nejde. Jak to tedy je? My máme úplně stejné finanční problémy jako ostatní kluby. Samozřejmě záleží na tom, jaký produkt nabízíme. Nedá se pominout fakt, že hokej a fotbal jsou top, pak je dlouho nic a pak jsou bohužel až ostatní sporty.
Část fandů se hodně podivuje nad příspěvkem města Kometě ve výši deset milionů korun.
Jenže z nich dva miliony odvedeme DPH státu. Město není plátce této daně, takže si ji nemůže nárokovat zpátky. Osm milionů použijeme stejně jako v minulých letech na úhradu nájemného za ledové plochy pro A mužstvo a děti. Ani koruna nejde na mzdy ani cokoli jiného. To jen na vysvětlenou, co se děje s penězi, které dá město Kometě za prezentaci a reklamu.
Takže ani Kometa není bez problémů?
V této těžké době je logické, že se všem klubům velmi těžko shání peníze. A nůžky se rozevřou, když máte dvacetkrát za sebou vyprodáno 7200 lidí anebo nabízíte produkt, na který chodí 120 diváků. Je zřejmé, že si partner vybere sport, kde bude odprezentovaný víc. Je to stejné jako v kině. Když promítáte dobrý film, máte vyprodáno. Anebo hrajete špatně, nikdo nechodí a pak kino prostě zavřou. Tím nechci říct, že bych s jakýmkoli druhem sportu v Brně měl problém.
Je možná vzájemná spolupráce?
Chceme oslovit vrcholové kluby v Brně. Nabídneme jim bezplatně prezentaci na kostce, pozvánky na jejich zápasy a akce. Chtěli bychom s nimi lépe komunikovat. Věřím, že možnost využijí a osloví sportovní fanoušky, kteří chodí na Rondo. Nechceme dělat z hokeje uzavřenou společnost. Nerad bych, aby se ostatní kluby dívaly na Kometu jako na ty bohaté. Chudí jsme všichni, jen vidím rozdíl v návštěvnosti. Skromně říkám, že je také daná historií Komety. Po hokeji je tady obrovský hlad. Hokej je společně s fotbalem v Česku top. A nevěřím, že je dvojka. Jako produkt je u nás vnímaný pozitivně díky úspěchům národního mužstva.
Mluvil jste o určitých finančních problémech. Promítly se i do letošního skládání mužstva?
Začneme třetí sezonu v extralize. Poprvé s trenérem, který má bohaté extraligové zkušenosti. Drtivou většinu hráčů jsme se Zdeňkem Venerou konzultovali. Říkal, které typy hráčů chce. Samozřejmě třeba polovina z nich už smlouvy měla jinde. Skládali jsme tým s ohledem na snížení rozpočtu. Troufnu si říct, že máme mančaft levnější, váhově těžší, vyšší a mladší.
Nemůžete ukázat prstem na hráče a ten zamíří do Komety?
Jednali jsme třeba s Pállfym. To jsou pro nás nedostižné mety. Nemůžeme hazardovat a pouštět se do dobrodružství na dluh. Nebudu zapírat, že jsme pořád v pozici, kdy hráče neprodáváme. Nedá se na nich vydělat jako ve fotbale. V kolonce prodej/nákup hráčů jsme zase v minusu. Museli jsme zase přivést nové hokejisty, abychom udělali lepší výsledek než v loňské sezoně. A třeba Jirku Dopitu těžko prodáte do Olomouce, což platí i pro jiné starší hráče. Trh je slabý. Nikdo vám nezaplatí tabulkové odstupné třeba za Radka Procházku. Každopádně jsem přesvědčený, že kádr je typově lepší než, kdy byl.
Kolik hokejistů teď vůbec máte pod smlouvou?
Kluky, kteří jsou třeba na hostování v Brodě, platí tamější klub. Nemůžeme platit i je. Tohle platilo v minulosti u každého hráče, který odešel na hostování. Přesný počet hráčů pod smlouvou vám z hlavy neřeknu. Je v tom i spoustu juniorů, kteří mají perspektivu. Obecně jsme šli na mzdách asi o třicet procent dolů.
Co si slibujete od nové sezony, máte nějaké nové plány?
Vše se bude hodně odvíjet od toho, jak budeme v Rondu fungovat. Finišují jednání o tom, že si hlavní část haly Rondo vezme od městské společnosti Starez do pronájmu. V tom případě musíme zaplatit jak pronájem, tak kompletní provoz. Jsou to zase velké náklady. Na druhou stranu si už nedokážeme představit, že budeme pokračovat ve stávajícím režimu. Město má vůli se dohodnout.
To znamená, že bude Kometa pořádat v Rondu třeba koncerty?
Je to nutnost, abychom vydělali na provoz. Nezakrývám, že jdeme do velké neznámé. Nikdo z nás třeba koncerty nikdy nedělal. Za prioritu považujeme halu co nejvíce vytěžovat hokejem. Ale budeme se snažit o co nejvíce kulturních akcí, abychom na nájem vydělali.
Kometa rozjela také projekty, které bezprostředně nesouvisí s děním na ledě. Jak se osvědčilo Království Komety, v němž spolupracujete s jihomoravskými obcemi a městy?
Když jsme projekt odstartovali, chtěli jsme logo Komety dostat do povědomí na celé jižní Moravě. Obce zapojené do projektu si mohly zarezervovat část vstupenek. Království se vyvíjí dobře, protože se obce zapojily i do projektu dárcovství krve Červená z modré. Zrovna v těchto dnech se ke království přidaly další dvě obce. Neříkám, že některé neubývají, ale tuším, že jich teď máme okolo šedesáti. Je zajímavé, že s každou obcí má Kometa smlouvu a tu muselo schválit zastupitelstvo nebo rada. Není to rozhodnutí jednoho starosty. Jsme hrdí, že máme obrovskou podporu v regionu.
Takže už nejde říkat brněnští fanoušci ale jihomoravští?
Samozřejmě jsme Brňáci a patrioti, ale říkejme raději fanoušci Komety.
Co další projekty, třeba Tour de Morava?
Byla to dobrá myšlenka marketingové ředitelky. Lidi akce bavila. Je to jakési cestování po království. Chtěli jsme Kometu ukázat jinak, bavit lidi jiným způsobem. Ještě bych se vrátil k projektu Červená z modré. Přínos dárců z klubu byl obrovský. Fakultní nemocnice jej vyčíslila asi na šest milionů korun. Chystáme i nějaké nové věci, třeba show na úvodní zápas, ale o tom je předčasné mluvit.
Za šest let vás mnoho lidí považuje za jakéhosi garanta hokeje ve městě, zároveň si vyslechnete spoustu kritiky. Máte pořád chuť do další práce?
Nikdy jsem nedělal hokej kvůli slávě. Svých pět minut už mám za sebou jako hráč. Vždycky říkám: Titul jsem vyhrál. Zahrál jsem si za nároďák, dal jsem gól v NHL. Tahle práce v klubu mě naplňuje hodně. Pokud to půjde, dělat hokej v Brně budu. Pokud bude mít Kometa jakékoli problémy s penězi, vynasnažím se je vždy řešit ku prospěchu klubu. Doufám, že krizová situace nenastane.