Myšlenka Nadačního fondu Femina vznikla v roce 2010 s cílem poskytnout všestrannou pomoct ženám, které onemocněly rakovinou prsu, a podpořit je při jejich úsilí o návrat do plnohodnotného života. Usiluje o zlepšení informovanosti o výskytu, prevenci a možnostech léčby rakoviny prsu. Jedním ze zakladatelů a propagátorkou Nadačního fondu Femina je renomovaná a uznávaná módní návrhářka Jana Berg. Posláním nadačního fondu je zlepšit kvalitu života onkologicky nemocných žen a zasadit se o rozšíření operačních kapacit a zlepšení následné péče o nemocné. Současně se také snaží pomoci ženám zvládnout náročnou léčbu rakoviny prsu po psychické stránce.
V tomto snažení pomohl nadačnímu fondu Femina i brněnský hokejový klub Kometa se svými fanoušky. Společnými silami šířil osvětu o problematice rakoviny prsu a její léčbě.
Říkáte si, co může spojovat drsný, hokejový svět s onemocněním, které se týká výhradně žen? Není to projev slabosti, ale naopak síly a hlubšího chápání celospolečenského problému. Každý muž – hokejista, má kolem sebe nějakou ženu, určitě svoji matku – ženu, která mu dala život, která musela hodně obětovat, aby se mohl stát dobrým hokejistou. Ženu, která ho v jeho snech podporovala. Každá matka se může potenciálně stát obětí zákeřné nemoci jménem rakovina. Proto je na místě ukázat i citlivější stránku mužské povahy a zajímat se i o toto téma.
Tým Komety Brno se rozhodl aktivně podpořit ženy, jež prošly závažným onemocněním rakovinou prsu. Důkazem toho je Janou Berg speciálně navržený dres, který byl představen a použit v prvním domácím zápase extraligové sezóny 2011/2012 na ledě domovské KAJOT ARENY. Tyto dresy následně putovaly do internetové aukce, jejíž výtěžek byl postoupen Nadačnímu fondu Femina. Všichni fanoušci tak měli možnost přidat se k týmu a vydraženou částkou se podílet na nákupu implantátů, které urychlí postup plastických operací žen po rakovině prsu a tím i jejich návrat do plnohodnotného života.
Toto však není jediná aktivita, kterou jsme společně vyvinuli na podporu Nadačního fondu Femina. Z každé prodané vstupenky na všechna domácí utkání, putovala vždy 1,- Kč na konto nadačního fondu. Symbolická 1,- koruna byla věnována i ze všech míst prodaných již dříve majitelům permanentek. Za každé vyhrané či prohrané utkání tak může být zakoupen implantát, který urychlí čekací dobu na re-operaci prsou jedné nešťastné ženy a vrátí ji zpět do společnosti jako šťastného a plnohodnotného člověka.
Další dílčí částí tohoto projektu byl charitativní prodej, který se uskutečnil během utkání 22. 12. 2011. Každý fanoušek měl možnost zakoupit si jo-jo ze speciální edice s logem projektu. Výtěžek z tohoto prodeje byl rovněž postoupen na konto nadačního fondu Femina.
Na svátek zamilovaných jsme společně s brněnskou SurGal Clinic připravili překvapení pro všechny muže, kteří od nás získali papírové srdíčko. To mohla jejich milá vyměnit za bezplatné vyšetření prsní tkáně na brněnském specializovaném pracovišti.
V únoru proběhla tradiční sladká soutěž Dortiáda, ze které byl postoupen na konto NF výtěžek ze startovného.
Jedinečným zážitkem byl pro všechny brněnské hokejové fanoušky dubnový postup Komety až do samotného finále play-off. Z této šestizápasové bitvy vzniklo šest originálních sad hraných dresů. Všechny dresy byly svými majiteli podepsány a putovaly do internetové aukce. Sada dresů z prvního finálového utkání byla dražena ve prospěch Nadačního fondu Femina.
Společnými silami se nám v sezóně 2011/2012 podařilo nastřádat neuvěřitelnou celkovou částku 464 316,- Kč. Získané finance byly a budou použity na pomoc konkrétním ženám. Z tohoto důvodu byla vyrobena speciální cedule s prázdnými políčky (viz foto níže). Každé toto políčko se následně „přemění“ ve jméno konkrétní ženy, které jsme společnými silami pomohli v boji s touto zákeřnou nemocí.
První část celkového výtěžku byla využita k zakoupení implantátů věnovaných specializovanému centru komplexní péče pražské nemocnice Na Bulovce, kde je čekací lhůta pacientek na reoperaci po ablaci prsu naprosto neutěšená – více než dva roky.
Další zakoupené implantáty z druhé části výtěžku poputují do brněnské nemocnice SurGal, která i přesto, že nemá smlouvu se zdravotními pojišťovnami, výše uvedený zákrok zajistí na vlastní náklady. „Domluveno je 20 implantátů a dvacet bezplatných operací pro postižené pacientky z regionu jižní Moravy, což považuji za nejúspěšnější počin našeho Nadačního fondu Femina – propojení úspěšného hokejového klubu a soukromého sektoru ve zdravotnictví ve prospěch nemocných žen,“ těší jednu z hlavních postav Nadačního fondu Femina Janu Berg.
Děkujeme všem, kteří se s námi do projektu zapojili!
Děkujeme, že pomáháte s námi!
Přehled dílčích částí projektu
Výroba speciální edice dresů HC KOMETA BRNO pro první domácí extraligový zápas v sezóně 2011/2012 a následná aukce těchto dresů (20. 9. 2011)
Koruna z každé prodané vstupenky na domácí utkání HC KOMETA BRNO v sezóně 2011/2012 (od 20. 9. 2011 do 19. 4. 2012). Celkem navštívilo domácí utkání Komety 252.972 diváků.
Prodej speciální edice jo-jo s logem projektu během předvánočního utkání KOMETA – PARDUBICE a předání symbolické tabule „CHLAPI ŽENÁM“ (22. 12. 2011)
Valentýnská srdíčka (13. 2. 2012)
Dortiáda s Kometou 3 – veškerý výtěžek ze startovného bude postoupen NF
Aukce dresů z prvního finálového utkání PLAY OFF 2011/2012 HC ČSOB POJIŠŤOVNA PARDUCE – HC KOMETA BRNO (9. 4. 2012)
Jana Berg z NF Femina: Výtěžek projektu Chlapi…Ženám je úctyhodný
Význam podpory brněnské Komety a jejich fandů ocenila také spoluzakladatelka Nadačního fondu Femina a uznávaná módní návrhářka Jana Berg, která byla sama na domácích zápasech Komety nebo navrhovala speciální edici dresů na první domácí utkání sezóny 2011/2012. Rozhovor s ní si můžete přečíst níže.
Díky komeťáckému projektu Chlapi…Ženám přibylo na Nadační fond Femina téměř půl milionu korun. Předčila částka vaše předpoklady?
Rozhodně ano! Jsem nesmírně vděčná za aktivitu, která vzešla především od pana Libora Zábranského a jeho týmu. Myslím, že by měla být Kometa vzorem pro všechny ostatní sportovní kluby v republice. Výsledek je opravdu úctyhodný a trošku nečekaný, protože byl závislý na úspěších hráčů, kteří si v sezóně 2011/2012 vedli víc než dobře, myslím, že nad očekávání. Proto bych byla moc ráda, kdyby hokejový klub podpořili reklamní partneři v dobách jeho nástupu na úspěšnou vlnu ještě více, protože udržet se je ještě náročnější, než se na ni dostat. Z úspěchu Komety mám upřímnou radost.
Můžete znova připomenout, na jaké účely budou peníze od diváků a fanoušků Komety použity?
Kromě nákupu 20 ks prsních implantátů, které budou zoperovány v brněnském zdravotnickém zařízení nejvyšší úrovně – SurGal Clinic, bude zbytek prostředků použit pro osvětovou činnost a podporu specializovaného týmu, který v Brně právě připravujeme pro pacientky, které onemocněly zákeřnou rakovinou prsu.
Partnerem projektu byl každý, kdo navštívil alespoň jedno domácí utkání Komety. Z každé vstupenky totiž putovala 1,- koruna právě na váš fond. Čím více zápasů v play-off tím lépe. Přála jste Kometě co nejdelší setrvání ve hře?
Samozřejmě. Ale nejen proto, že to přinášelo efekt pro Nadační fond Femina, ale prostě proto, že jsem to Brnu a lidem, kteří dávají srdce Kometě, prostě přála!
Jaká byla spolupráce s Kometou?
Byla skvělá a pevně věřím, že bude v různých variantách i v budoucnu.
Když se bavíte s lidmi z různých nadací, jak komentují spolupráci NF Femina s Kometou? Překvapuje je, že do podobného projektu hokejový klub vstoupil?
Obecně je komentář naší spolupráce přijímán velmi pozitivně. Já ji považuji za fenomén, přála bych si, aby se způsob naší spolupráce stal příkladným i pro jiné instituce.