Pane Braunere, jak byste laikovi definoval ochrannou známku?
Ochranná známka je právo udělované úřady průmyslového vlastnictví, které slouží k ochraně značek v obchodním styku. Svému vlastníkovi poskytuje právo zakázat konkurenci užívání shodné či podobné značky pro chráněné výrobky či služby. Nejčastěji má podobu slova či loga. Existují ale i ochranné známky tvořené barvou (jistě znáte fialovou Milku či modrou Tiffany), 3D ochranné známky (láhev Coca-Coly) či multimediální ochranné známky. Ochranná známka platí 10 let a její platnost lze opakovaně prodlužovat.
U ochranných známek platí princip teritoriality, což znamená, že ochranná známka platí jen na území, kde je registrována. Z toho plyne, že o ochranu v České republice se žádá u českého úřadu, o ochranu na Slovensku u slovenského, a tak dále. Vedle toho lze žádat o ochrannou známku EU, která platí na celém území EU.
Co z pohledu hokejového klubu může být chráněno ochrannou známkou?
Z pohledu hokejového klubu by ochraně měl podléhat zejména samotný název klubu a jeho logo. Chránit lze také symboly, slogany, klubové barvy, nebo dokonce jméno a podobu maskota.
Proč je důležité, aby měl hokejový klub registrované ochranné známky?
Důvodů je mnoho, ale mezi hlavní patří především to, že ochranná známka garantuje klubu výhradní práva k jeho názvu a logu, tedy k jeho hlavním identifikačním prvkům. To znamená, že bez souhlasu klubu nesmí nikdo komerčně nabízet neoriginální dresy, šály a další fanouškovské předměty. Nemůže ani vzniknout druhý klub (nebo případně i restaurace) se shodným či podobným názvem. Je to také ochrana před vyděrači, kteří si zaregistrují atraktivní doménu či účet na sociálních sítích s klubovým názvem a pak je klubu nabízejí k prodeji za astronomické ceny. Jinými slovy klub má jistotu, že jeho značku (název, logo) si fanoušci budou spojovat pouze s ním a s nikým jiným a že plody svých investic do značky bude sklízet výhradně on a nikdo jiný. Na druhou stranu i fanoušci mají jistotu, že pokud si kupují výrobek s názvem či logem klubu, jde o originální zboží.
Jak může ochranná známka pomoci chránit identitu klubu?
Ochranná známka chrání hokejový klub před neoprávněným použitím jeho názvu, loga a dalších charakteristických prvků, což zamezuje záměně a chrání jeho identitu. Pomáhá také předcházet falšování a zajišťuje, že značka klubu je vnímána konzistentně a pozitivně.
Díky výhradním právům ke své značce má klub kontrolu nad tím, jaké výrobky a služby jsou s jeho značkou spojovány. Logicky bude dbát o to, aby šlo o výrobky a služby vysoké kvality. Tím dochází ke zlepšování pověsti klubu.
Mgr. Jan Brauner, LL.M., řídící partner advokátní a patentové kanceláře Pluto legal.
Popsal byste proces registrace ochranné známky?
Nejprve je třeba si vyjasnit základní parametry ochranné známky. Tedy zejména jaká značka bude chráněna, v jaké formě (slovní, obrazová či jiná) a na jakém území (ČR, EU či jiné). Klíčové je také dobře definovat seznam chráněných výrobků a služeb, neboť tento seznam po podání přihlášky už nelze nikdy rozšířit.
Formální proces je zahájen podáním přihlášky u příslušného úřadu průmyslového vlastnictví. Úřad zkoumá formální a věcné náležitosti přihlášky. Následně, pokud přihláška splňuje zákonné požadavky, přihlášku zveřejní ve věstníku. Od tohoto okamžiku začíná běžet tříměsíční lhůta k podání námitek proti přihlášce. Námitky typicky podává vlastník starší ochranné známky, vlastník jiného staršího práva nebo osoba, jejíchž práv by se zápis ochranné známky dotknul. Pokud námitky podány nejsou, nebo jsou zamítnuty, bude ochranná známka úspěšně zapsána.
Proces trvá přibližně 4 až 6 měsíců. Pokud jsou podány námitky, může trvat až několik let.
Mohou ochranné známky pomoci marketingu, respektive prodeji merchandisingu hokejového klubu?
Určitě mohou. Pokud klub i pomocí ochranných známek pečuje o své značky (název, logo apod.), dochází ke zvyšování jejich hodnoty. Zvyšováním hodnoty značky se zvyšuje hodnota klubu jako celku. Klub pak má výhodnější pozici při jednání se sponzory a má vyšší příjmy z reklam, takže má více peněz pro investice do hráčů a zázemí. To by v ideálním případě mělo vést k lepším sportovním výsledkům a dalšímu zvyšování hodnoty značky. Jde o velmi pozitivní řetězec, jehož jsou ochranné známky důležitou součástí.
Jak jsem již uvedl, díky ochranné známce má klub kontrolu nad kvalitou merchandisingu a fanoušek zase jistotu, že kupuje kvalitní a originální zboží.
Ochranná známka je nehmotné aktivum, lze ji ocenit penězi, prodat, dát do zástavy či licencovat. Nejčastěji připadá v úvahu právě licencování. Půjde například o situaci, kdy výrobu a prodej merchandisingu pro klub provádí třetí strana nebo o různé formy spolupráce. Jakékoliv dispozice se značkami klubu by měly být činěny po velmi pečlivé úvaze tak, aby došlo k mnou popisovaným pozitivním efektům v podobě zvyšování hodnoty značky, jejím dobrém jméně a rozlišovací způsobilosti.
Čeho by si měly sportovní kluby všímat z hlediska ochrany a správy svých značek?
V první řadě doporučuji identifikovat hlavní klubové značky. Jde o ty prvky, které klub používá ke své identifikaci. Tyto prvky by měly být chráněny ochrannou známkou. Vznikne-li nový produkt či projekt, vždy doporučuji zvážit rozšíření ochrany i na tyto nové prvky.
Registrací ochranných známek však práce ještě nekončí. Je třeba aktivně monitorovat různé napodobitele a prodejce neoriginálního fanouškovského zboží. V případě sportovních klubů je spíše menší pravděpodobnost vzájemného kopírování, ale určitě bych nespouštěl zrak ani z konkurenčních klubů.
V případě neoprávněného užití své ochranné známky by klub měl okamžitě zareagovat, jinak riskuje snížení hodnoty své značky nebo zásah do jejího dobrého jména a rozlišovací způsobilosti. Zákon poskytuje vlastníkovi ochranné známky silné nástroje, přičemž soudy mají povinnost ochranu poskytnout v určitých případech již do 7 dnů od podání návrhu.
Jaký je rozdíl mezi ochrannou známkou a autorským právem v kontextu sportovního klubu?
Oba jsou sice druhy duševního vlastnictví, nicméně každý chrání něco jiného. Ochranná známka chrání značky, zatímco autorské právo se vztahuje na autorská díla (fotky, videa, grafika, software a podobně). Logo klubu například může být autorským dílem chráněným autorským právem a současně i ochrannou známkou. Název klubu však obvykle autorským dílem není, protože jde o příliš jednoduché označení, aby mu zákon poskytl ochranu. Například fotografie ze zápasů jsou autorskými díly, ale nebudou ochrannými známkami.
Jaké kroky může hokejový klub podniknout, aby chránil své ochranné známky proti padělatelům?
Především důsledně monitorovat a vymáhat práva vyplývající z vlastnictví ochranných známek, tedy zasáhnout proti padělatelům a neoprávněným prodejcům merchandisingu. Dále by měl klub pravidelně sledovat rejstřík ochranných známek, pro případ, že by si někdo chtěl nechat zapsat stejnou nebo podobnou ochrannou známku.
Jaké jsou právní důsledky používání ochranné známky bez povolení vlastníka?
Vlastník ochranné známky, jehož práva jsou porušována, se může domáhat zákazu dalšího používání ochranné známky, náhrady škody způsobené neoprávněným používáním, včetně ušlého zisku, a také stažení a zničení zboží nebo materiálů nesoucích ochrannou známku. K tomu může využít ČOI, Celní správu, Policii ČR, státní zastupitelství a především soudy.
Vedle občanskoprávní odpovědnosti může při neoprávněném užití ochranné známky být spáchán i přestupek či trestný čin.