Cílem tohoto článku je vhled na palčivý problém plateb za pronájmy ledové plochy prostřednictvím brněnské společnosti Starez, která je provozovatelem haly Rondo. Související tématika je pro mnohé fanoušky možná složitá, více informací o výsledcích veřejné podpory mládežnického i vrcholového hokeje by do ní mohlo vnést více světla.
Hokejové kluby pod hlavičkou Komety (profesionální Kometa Group a.s., mládež ve formě občanského sdružení Kometa Group a mládež na Úvoze ve formě občanského sdružení Kometa Úvoz) dostávají dotace z Magistrátu města Brna na platby za pronájem ledových ploch. Jejich výši v roce 2007 a zároveň také výši celkových nákladů na pronájem ledové plochy ukazují následující tabulky.
Dotace na ledové plochy od MMB v roce 2007
KOMETA GROUP, a.s. | 171 000, Kč |
KOMETA GROUP, o.s. | 1,114 900,Kč |
HC KOMETA ÚVOZ, o.s. | 1,029 100,Kč |
Celkem: | 2,315 000,Kč |
Náklady klubu na pronájem ledové plochy v roce 2007
KOMETA GROUP, a.s. | 777 000, Kč |
KOMETA GROUP, o.s. | 4,125 000,Kč |
HC KOMETA ÚVOZ, o.s. | 2,435 280,Kč |
Celkem: | 7,337 280, Kč |
Jedná se pouze o náklady pronájmu ledových ploch, v těchto číslech nejsou zahrnuty náklady na pronájem šaten, kanceláří, přefakturace nákladů na vodu, energie, teplo atd. Prostým rozdílem lze dojít k výsledku, že klub zaplatil v roce 2007 za pronájem ledových ploch navíc celkem 5,022 280,- Kč. Přestože město tedy hokej v Brně podporuje i tímto způsobem, zároveň inkasuje od klubů více než pět milionů korun ročně, čímž efektivita jeho podpory u klubů znatelně klesá. Lze najít způsob, jak snížit tyto náklady na symbolickou korunu tak, jak je tomu v jiných městech?
Jak je tomu jinde?
Například hokejový klub BK Mladá Boleslav má od města za symbolickou cenu v pronájmu celý komplex, to znamená celý zimní stadion včetně tréninkové haly a přilehlého hotelu včetně pozemků a ostatních prostor s tím souvisejících. Klub je správcem těchto sportovišť, protože se všeobecně pokládá za efektivnější, pokud si klub spravuje a pronajímá svěřené prostory, a navíc klub dostává od města deset miliónů korun ročně na provoz tohoto areálu.
Situace v hale v Ostravě - Porubě, kde hraje své týmy HC VOKD Poruba, je obdobná. Klub má také možnost pronajímat např. prostory bufetů v průběhu utkání a příjmy z této činnosti jsou příjmy klubu v rámci vztahů s firmou, která zajišťuje občerstvení. Ročně zaplatí HC VOKD Poruba za pronájmy prostor v městské hale cca 4 miliony korun, včetně všech mládežnických týmů, přičemž příspěvek města tyto náklady pokrývá téměř ze sta procent. Hokejový klub je pak ve víceúčelové hale majoritním pronajímatelem, jak je tomu ostatně ve většině obdobných hal v České republice.
Ještě štědřejší je magistrát v Havířově. Místní klub v letech 2000 až 2006 obdržel každý rok v průměru 14,6 mil. korun veřejné podpory na svůj provoz a navíc ještě 2 miliony korun na platby za pronájem ledové plochy. V Ústí nad Labem pak částka na platby za ledovou plochu činila v roce 2007 2,7 milionu korun. Dokonce i Valašské Meziříčí jakožto v poměru ke zmíněným městům opravdu malé sídlo, podporuje svůj hokejový klub částkou 2,3 milionu korun na rok čistě na úhrady pronájmu ledové plochy.
Co se týče pronájmu názvu haly sponzorům, také existuje velké množství klubů, které po dohodě s majitelem stadionu, tedy nejčastěji městem, dokázali prodat název haly a zisk z tohoto prodeje je příjmem klubu. Je to logické - hokejový klub láká v poměru k dalším nájemcům do ochozů haly zdaleka nejvíce diváků a zmínky o něm patří k pravidelným součástem sportovního zpravodajství, včetně názvu haly. Platí to např. v případě moderní liberecké Tipsport Arény nebo rekonstruované Zlatopramen Arény v Ústí nad Labem, ale i u menších klubů, např. na zimním stadionu v druholigovém Písku, který nese název S.N.O.P. aréna.
Dalším příkladem odlišného a fungujícího modelu je situace přímo v Brně, konkrétně u fotbalistů 1. FC Brno. Zde má klub má v pronájmu celý sportovní areál na Srbské formou smlouvy na neurčito přímo s Magistrátem města Brna. Výše pronájmu je 500 000 korun ročně a klub dostává dotace na provoz tohoto areálu ve výši 5,7 milionů korun ročně. Nefiguruje tam jako mezičlánek městská společnost Starez, a.s., takže v praxi to znamená, že veškeré příjmy z reklamních ploch nebo z provozování občerstvení, smlouvy s pivovarem atd. samozřejmě generuje klub jako hlavní pořadatel akcí. Tím, že jdou peníze přímo do pokladny klubu, je klub nucen se chovat při ekonomické výtěžnosti pronajatého majetku efektivně a přinášet z něj co nejvyšší příjmy.
Jaká je situace přímo v Kometě?
Provozovatel prvoligového týmu Kometa Group, a.s. má dvě smlouvy s městskou společností Starez. Jedna smlouva řeší pronájem kanceláří včetně prostor šatny "A" mužstva, cenu za energie, vodné a stočné, a cenu za tréninkovou jednotku.
Druhá smlouva řeší pronájem haly Rondo v den utkání tak, aby klub mohl řádně plnit úlohu hlavního pořadatele. V této smlouvě jsou jasně vymezené prostory, ve kterých klub může působit (které může užívat) v den utkání a kde může mít uvnitř haly umístěné reklamy.
Přesto, že je klub hlavním pořadatelem akce s plnou právní zodpovědností, generuje diváky na utkání, musí tolerovat a strpět existenci smluvních vztahů s dalšími subjekty městské společnosti Starez, konkrétně s provozovatelem občerstvení v hale a s pivovarem Starobrno. V důsledku smluv s třetími nájemci limituje Starez počet parkovacích míst vyhrazených pro Kometu. V praxi to znamená, že klub má příjem pouze ze vstupného. Ostatní část příjmů, které by za normálních, jinde obvyklých podmínek (např. 1. FC Brno), měl vytvářet hokejový klub, generuje městská společnost na jeho úkor. Pořadatelské náklady klubu na jedno utkání se pohybují mezi 70-80 tisíci korun včetně pronájmu prostor, které klub musí hradit ze svých prostředků.
Kometa Group, a.s. dostala pro rok 2008 dotace na činnost ve výši jednoho milionu korun, dotace na ledy činí 171 000 korun Celkový rozpočet klubu má na chod „A“ mužstva vyčleněnu částku cca 45 milionů korun.
Občanské sdružení Kometa Group, o.s. působí v hale Rondo za obdobných podmínek jako akciová společnost Kometa Group. Rozpočet na rok 2008 je cca 14 milionů korun. Občanské sdružení HC Kometa Úvoz působí v prostorách městského zimního stadionu při Základní škole Brno, Úvoz 55. Smlouvu na užívání ledové plochy má s MMB, ovšem úhrady za pronájem ledové plochy klub provádí na účet základní školy, stejně jako za pronájem kanceláří a ostatních prostor. Klub pracuje s ročním rozpočtem 10,5 milionů korun. Podmínky této smlouvy jsou v principu stejné jako v případě městské společnosti Starez. Klub organizuje cca 250 členů mládežnických družstev, s tím související počet rodičů a potenciálních diváků, ale příjem z provozování občerstvení, hockey shopu apod. generuje třetí smluvní subjekt, potažmo základní škola, která má smlouvu o pronájmu s tímto subjektem. Nezanedbatelný je fakt, že klub spolupůsobí při náboru žáků do základní školy...
Dotace na pronájem ledových ploch od MMB jsou poskytovány ve výši 1,029 000,- Kč, ovšem občanské sdružení zaplatilo na účet základní školy za rok 2007 celkem 2 487 439,- Kč. Klub, který se věnuje výhradně výchově hokejové mládeže, tak opět představuje pro město Brno zákazníka, který do městského rozpočtu přispěl za rok více než 1,3 mil. korun.
Jak z toho ven?
Hokejový klub Kometa Brno si váží každé podpory z veřejných prostředků, která do hokeje směřuje. Zároveň však zastává názor, že podpora hokejového klubu Kometa ze strany Magistrátu města Brna je diskutabilní vzhledem k tomu, že se z ní úspěšně „přiživuje“ městská společnost Starez a příspěvková organizace Základní škola Úvoz Podle Komety nemá logické opodstatnění, aby klub, který svoji činnost hradí z velmi malé části z dotačních titulů a z větší části z vlastních zdrojů, měl platit městské společnosti Starez či příspěvkové organizaci Základní škole Úvoz.
Logicky se nabízí otázka, kdo – samozřejmě vedle široké a velmi početné divácké obce – má z úspěšně fungujícího klubu užitek? Především je to městská společnost Starez, která na úkor klubu a díky této divácké podpoře podepsala smlouvu s pivovarem Starobrno, v níž se zavazuje k určitému množství odebraného piva a zajištění výtoče v hale Rondo.
Dále opět společnost Starez, která pronajímá třetím subjektům prostory občerstvení na úkor klubu a samozřejmě provozovatel tohoto občerstvení.
Kdo má užitek z toho, že se klubu přefakturovává energie, vodné a stočné? Lze se domnívat, že i do třetice Starez. Pokud ano, jak je potom možné, že klubu tyto náklady přefakturuje, a tím prakticky peníze z dotačních titulů dostane jinou formou zpět na vlastní účet? Jisté je, že tato záležitost jde k tíži jak města Brna, tak hokejového klubu.
Je zcela zřejmé, že je problém v celém systému. Vedení klubu si myslí, že není vhodné hledat do budoucna způsob přímé finanční pomoci klubu nad rámec stávajících dotací, protože pokud se nezmění celý systém, tak by tyto peníze stejně skončily na účtech Starezu, resp. základní školy. Lze se tím současně vyhnout problémům v otázce nedovolené podpory, kterou s velkou oblibou používají někteří zastupitelé.
Zřejmě není ani vhodná doba na hledání možností akciového vstupu města do klubu, přestože by to bylo nyní pro město výhodné. Nabízí se následující řešení - vyřadit z celého procesu třetí strany, tj. Starez a ZŠ Úvoz, pronajmout oba stadiony přímo klubu, tak jako v případě 1. FC Brno, a dotace na provoz těchto stadionů dávat přímo na účet klubu. Je jisté, že když se podepíše smlouva o partnerství s MMB do 30.4. 2009, tak více než padesát procent z této celkové částky klub zaplatí za pronájem ledových ploch a prostor s tím souvisejících městské společnosti Starez resp. ZŠ Úvoz.
Pro životaschopnou spolupráci však vedení hokejové Komety vyzývá odpovědné představitele k koncepčního řešení, které upraví podmínky fungování klubu v Brně v dlouhodobé perspektivě. Podle vedení Komety je jediným řešením dlouhodobý nájemní vztah podobný již zmiňované smlouvě o pronájmu uzavřené s 1. FC Brno, nebo například podmínky, za nichž je praktikována podpora divadel a umění ve městě Brně. Jistě v nájemních vztazích těchto organizací nefiguruje mezičlánek typu Starez.